Aktuální příspěvky ze školy

Projekt Doba a kultura 1. republiky

            Poslední únorový týden jsme na 2. stupni naší školy věnovali týdennímu projektu Doba a kultura 1. republiky. Cílem tohoto projektu bylo přiblížit žákům  společenský a ekonomický kontext této éry českých dějin.

Kdo patřil mezi tehdejší celebrity a plnil stránky tehdejších novin a magazínů? Které osobnosti se proslavily v různých oborech a byly vnímány jako vlivné, inspirativní osobnosti? Čím tyto osobnosti v době první republiky definovaly politiku, kulturu, ovlivňovaly společnost a udávaly trendy? Proč pak svou pozici ztratily? V duchu hesla „Nic netrvá věčně“ jsme se totiž zamýšleli i nad osudy těchto osobností po konci éry 1. republiky. Osudy, které byly často složité, dramatické a odrážely v sobě nejen dopady jejich osobních rozhodnutí, ať už učiněných pod tlakem okolností nebo dobrovolných, ale také společenské a politické změny, vyvolané nástupem komunismu. Jak lidé trávili svůj volný čas, jaké kulturní podniky navštěvovali a kdo tyto podniky zakládal? Získali jsme díky tomu srovnání toho, jak lidé mohli trávit tehdy svůj čas, co z toho se udrželo dodnes a co naopak oproti současnosti ustoupilo do pozadí.

Československo bylo také v té době průmyslově vyspělým státem, kde se investovalo jak do výroby, tak do běžné infrastruktury. Připomněli jsme si proto i významné firmy, jejich zakladatele a uvedli si ikonické výrobky, se kterými udělali „díru do světa“ a sledovali jsme dopady tohoto rozvoje. Rozlišovali jsme architektonické slohy, uplatňované v té době nejen ve výstavbě veřejných budov, ale také běžného bydlení, posuzovali znaky jednotlivých stylů a budov a obdivovali krásu velkých vil, které v té době vznikaly jako reprezentativní obydlí bohatých a úspěšných osob.

Žáci si připomněli, která jména a pojmy již znali z dřívějška a poznali nové, rozšířili si obzory a dokázali sami uvést příklady, zařadit osobnosti a pojmy do různých kategorií, formulovat poznatky ze zdrojů informací a hypotézy. V hodinách dějepisu žáci 9. ročníků pracovali s autentickými prameny (literární texty, videoukázky, umělecká díla, fotografie), vytvářeli medailonky osobností a využívali digitální technologie (chromebooky, Google nástroje-učebna, documents, práce s internetovými zdroji). Hodiny hudební výchovy, ale i přestávky nám zpříjemnily tóny akordeonu pana učitele Václava Marka, který žákům v hodinách zahrál šlágry té doby a představil dobovou kulturu jak v umění, tak společenských vztazích pohledem člověka, který se ji snaží vnést i do současnosti skrze svůj vlastní  úspěšný orchestr. Ve výtvarné výchově si pak žáci 8. a 9. ročníků s paní učitelkou Jarešovou a s paní učitelkou Štemberkovou vyzkoušeli kresbu, stylizovanou tematicky do doby 1. republiky. Díla, zahrnující postavy a portréty s typickými dobovými dekoracemi, se žákům moc povedla. Někteří žáci se také dobově vymódili a našli ve svých domácích archivech zajímavé dobové materiály.

Projekt se vydařil, zpestřil nám průběh běžného týdne, dozvěděli jsme se něco nového a prohloubili své soft skills. Děkuji všem, kdo tuto myšlenku podpořili a pomohli ji realizovat.

Mgr. Hana Altmanová, vyučující dějepisu ZŠ Kamenka

Štítky
Autor:

Základní škola Čelákovice, Kostelní 457, příspěvková organizace. Škola s I. i II. stupněm, školní družinou a školní jídelnou. Vztahy mezi  vyučujícími, vyučujícími a žáky a vyučujícími a rodiči zaujímají v našem  vedle dosažení základů vzdělávání velmi významnou úlohu.

Zanechte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..